- Chief Marketing Officer Denise Persson ging in 2016 werken voor het Amerikaanse datacloudbedrijf Snowflake, dat toen nog geen 100 miljoen dollar omzet boekte.
- Volgens de laatste ramingen komt de omzet van Snowflake aan het eind van dit jaar uit op 2,6 miljard dollar.
- Persson legt uit met welke marketingstrategie de omzet in 2029 moet zijn gegroeid naar 10 miljard dollar.
- Lees ook: De rol van de Chief Marketing Officer verandert bij bedrijven door nieuwe technologie en toenemend sociaal bewustzijn: dit zeggen 6 experts
Chief marketing officer Denise Persson van het Amerikaanse datacloudbedrijf Snowflake heeft een stevig groeimandaat.
Persson begon in 2016 bij het bedrijf dat zichzelf toen nog aanprees met een billboard langs de US Highway 101 in Silicon Valley. En op de evenementen van Snowflake waren zoveel logo’s van Amazon Web Services te zien, het platform waar het bedrijf zijn technologie op had gebouwd, dat de aanwezigen vaak dachten dat ze op een Amazon-evenement waren.
“Als startup kan je het niet alleen doen”, zegt Persson tegen Insider. “Je moet altijd een beetje meeliften met een bedrijf in jouw sector en voor ons was dat AWS.”
Inmiddels is Snowflake helemaal op eigen benen uitgegroeid tot een gigant en wil het exponentieel verder groeien. In 2018 bedroeg de omzet 96 miljoen dollar, voor dit jaar is de raming een omzet van 2,6 miljard dollar en voor 2029 heeft Snowflake zich ten doel gesteld om 10 miljard dollar omzet te boeken.
Een van de belangrijkste strategieën van Snowflake om die torenhoge ambitie waar te maken is het verkopen van verschillende versies van zijn producten en die per sector aan te passen. Denk daarbij aan bijvoorbeeld media en entertainment, financiële dienstverlening en telecommunicatie.
De belangrijkste taak van Persson is zijn gemeenschap van softwareprogrammeurs ervan te overtuigen om sectorspecifieke applicaties te bouwen, bovenop software waar bedrijven al gebruik van maken. Dit is een strategie die Salesforce heeft geholpen een techreus te worden.
Belangrijk onderdeel van de strategie is constant aanwezig zijn, waardoor Snowflake mensen in allerlei sectoren kan bereiken. "Het stelt ons echt in staat individuele personen op de meest effectieve manier te benaderen", zegt Persson.
Maar nu de datareus zich richt op het verbinden van softwareprogrammeurs uit verschillende sectoren, heeft Persson ook het bereik van Snowflake uitgebreid, bijvoorbeeld met een YouTube-kanaal voor programmeurs dat acht maanden geleden is gelanceerd.
Snowflake wil ook via zijn vele live-evenementen de gemeenschap van softwarespecialisten bij elkaar brengen. "Ik geloof heel erg in de digitale wereld, maar bij B2B is het nog steeds belangrijk dat mensen de energie van anderen om hen heen voelen en praten met klanten", zegt Persson.
Het bedrijf organiseerde in juni een op developers gericht evenement en heeft in oktober ook een serie evenementen in steden als New York, Mumbai en Stockholm op de planning staan, waar veel aandacht is voor app-ontwikkeling.
Bedrijven die sectorspecifieke producten ontwikkelen kunnen sneller deals sluiten en die deals zijn vaak ook omvangrijker, zegt analist Gregg Moskowitz van zakenbank Mizuho.
Grote deals sluiten wordt een belangrijke factor, als Snowflake zijn ambitieuze omzetdoel van 10 miljard dollar wil bereiken. Snowflake wil in 2029 minstens 1.400 klanten hebben die meer dan een miljoen dollar besteden, zei CFO Michael Scarpelli vorig jaar tijdens een beleggersbijeenkomst. Twee jaar geleden had Snowflake 104 van zulke klanten en momenteel 402.
"Gelet op de progressie die het bedrijf heeft geboekt, denk ik dat het realistisch is om er 1.400 te hebben in 2029", zegt Moskowitz. "Ze moeten hun platform blijven verbeteren en uitbreiden en meer gebruiksmogelijkheden creëren voor hun klanten."
Omzet van $100 miljoen is vaak een drempel
Hoewel Snowflake nog ver verwijderd is van een omzet van 10 miljard dollar, heeft Persson het bedrijf al geholpen om naar een omzet van bijna 3 miljard dollar te klimmen.
"Heel veel bedrijven blijven hangen op een omzet van 100 miljoen dollar", zegt Persson. Referenties van klanten zijn heel belangrijk voor techbedrijven, maar dat kost als ze groter worden heel veel tijd.
Persson hielp Snowflake in 2018 over die drempel van 100 miljoen dollar heen te komen, door webinars in te plannen waar mogelijke kopers konden praten met klanten als Glossier en Endeavor.
"Je moet kijken naar alles wat je nu aan het doen bent en je dan afvragen of dat over een jaar of twee jaar op grotere schaal ook nog werkt", legt Persson uit.